Jak zadbać o zdrowy sen?

Czym jest bezsenność?

 

Bezsenność, to zdarzające się okresowo zaburzenie prawidłowego rytmu. Trzeba zaznaczyć, że krótkotrwała bezsenność dotyka każdego człowieka, więc nie wymaga ona leczenia - samoistnie zanika.

 

 

Co wpływa na zaburzenia snu?

 

Przyczyny takiego stanu mogą być bardzo różne, można tutaj wymienić m.in: nieustanne rozpamiętywanie o kłopotach (od których osoba nie może się uwolnić), rozmyślanie o uczuciach i obiekcie miłości, zadrażnienia z innymi (w miejscach pracy lub domu), zbyt późne godziny pracy czy rozmyślanie na temat przyszłych zajęć itd. 

 

 

 

 

Kilka zasad dbania o higienę snu

 

    • przestrzeganie stałej pory kładzenia się do łóżka

Nie regularne udawanie się na spoczynek zaburza sen. Zaleca się, aby przed snem wziąć zimną kąpiel - gorąca woda      pobudza organizm.

 

    • nie należy przed spoczynkiem spożywać zbyt dużej ilości alkoholu bądź kofeiny

Zawarty w piwie lub winie etanol oraz kofeina w kawie negatywnie wpływa na procesy związane z zasypianiem.

 

    • nie są również wskazane obfite posiłki tuż przed snem

Organizm poświęcając energię na trawienie nie jest w stanie w pełni wypocząć.

 

    • wieczorne godziny najlepiej przeznaczyć na odpoczynek i wyciszenie

Wysiłek fizyczny i psychiczny zaburza proces zasypiania.

 

    • dobrze jest także powstrzymywać się od drzemek w ciągu dnia

Sen w ciągu dnia mniejsza zapotrzebowanie na sen w ciągu nocy.

 

    • należy zadbać o odpowiednie warunki spania, takie jak:

Cisza, ciemność, dobrze wywietrzone pomieszczenie, wygodne oraz obszerne łóżko, które zapewnia swobodę ruchów.

 

 

Pamiętajmy także o tym!

 

Jeżeli pomimo stosowania powyższych zasad nadal mamy kłopoty ze snem, w pierwszej kolejności należy wstać z łóżka, sięgnąć po jakąś książkę i ją poczytać lub zrelaksować się poprzez szydełkowanie.

Bezczynne leżenie utrudnia zaśnięcie.

 

 

Niemniej jednak - długotrwała i uporczywa bezsenność wymaga konsultacji lekarskiej!

Przewlekła bezsenność może mieć fatalny wpływ na nasze zdrowie - osłabiać nasz układ odpornościowy oraz wpływać na koncentrację, samopoczucie i relacje.    

 

 

                                                                                                                                                                                                                 

 

 

Ilona Kraśnicka

Psycholog, Terapeuta

 

 

 

 

 

 

 

20 listopada 2019